viernes, 9 de noviembre de 2012

003-GAVARDA- EN EL IV CENTENARI DE L'EXPULSIÓ DELS MORISCS-003

 

                        2012


                                                                                          


                                                                                                     Novembre – 2012




IV CENTENARI DE L’EXPULSIÓ DELS MORISCS (ELS ALTRES VALENCIANS)






El passat 12 d’Octubre, el nostre amic e historiador En Abel Soler, ans donà una conferència, en la que parlava de quines foren les noves arrels transplantades a Gavarda, que havia quedat buida com a conseqüència de l’expulsió dels seus pobladors moriscs. Que el escrit que ve a continuació siga un reconeiximent a la seua persona pera la tasca  que està desenvolupant.


Hem de recordar que fa quatre-cents anys van ser obligats a abandonar la seua llar els descendents dels que poblaven la nostra comarca a l’arribada del rei Jaume I, que es troba una societat totalment diferent de la que ell representava. Ací no hi havia sistema feudal, és a dir, a diferència dels conqueridors, no hi havia senyors amos de vides i hissendes, sinó homes lliures, xicotets propietaris més o menys benestants, que cultivaven les seues terres o exercien els seus oficis i que pagaven els seus impostos.


En la demarcació actual alzirenya, una gran majoria dels nuclis de població té l’orige en una alqueria musulmana. A Alzira, el Llibre del Repartiment revela prop de 50 alqueries, entre les quals es nomena a Gavarda, i pròximes al nostre poble tenim coneixement de l’existència d’altres nuclis poblacionals.  Les riuades contínues, la falta de defensa contra aquestes, la pobressa dels materials emprats en la construcció de les cases, així com les epidèmies contínues, es van encarregar de fer desaparéixer els nuclis menys poblats.


La història del segle XIII valencià, és abans que res la de la conquesta violenta i la colonització per la força d’un país islàmic per la monarquia catalano-aragonesa i per una societat cristiana en plena expansió. No es tracta de valorar el fet des del punt de vista moral, sinó de constatar la realitat d’un procés històric, semblant al procés seguit en la resta de la península. (Pierre Guichard).


Darrere de Jaume I i del rei moro de València Abu Seït, s’endevinen algunes individualitats dotades d’una certa autonomia. Abu Seït va consentir a pagar a Jaume I un tribut elevat (la cinquena part de les rendes de l’Estat) i el 1233 va renunciar de fet a tots els seus drets a València a favor del sobirà català, i arribà a «convertir-se» al cristianisme en data anterior al 1236, per la qual cosa els nobles van ocupar les terres de l’anteriorment nomenat rei moro Abu Seït, sense cap obligació de tipus feudal respecte a Jaume I (encara que sí que l’apliquen als seus súbdits).


La societat valenciana experimenta, doncs, un canvi, i coexisteixen dos grups totalment diferenciats, els cristians vells i els musulmans. Aquests últims se’ls coacciona de mil maneres perquè es converteixquen al cristianisme i ho fan, almenys externament, perquè molts d’ells continuen practicant la seua antiga religió. Aquests conversos se’ls coneix com a moriscs, i a mesura que passen els anys, augmentaran les friccions i els problemes, que són tants,  com societats i civilitzacions desesperades, en via de perdició, i, fonamentalment, un xoc, una superposició de civilitzacions. El problema morisc és mes que un conflicte de religions; dit d’una altra manera i en un sentit més profund, un conflicte de civilitzacions difícil de resoldre.


El morisc valencià era dels més islamitzats, conservava un conjunt ampli de peculiaritats culturals i mantenia una postura contrària al cristianisme. Com a factors bàsics d’aquesta resistència cultural cal assenyalar la importància del doblament morisc, ja que hi havia pobles i fins i tot comarques plenament morisques, que corresponen a zones de domini nobiliari, on els senyors (que eren cristians), encobreixen els seus vassalls i els protegeixen, perquè necessiten la població per a poder rendibilitzar al màxim els recursos, i preval l’interés econòmic del senyor feudal.


Els moriscs rebutgen els dogmes bàsics del cristianisme: la Trinitat, l’Encarnació, la Redempció i la Resurrecció.  Rebutgen també el paper mediador de l’Església (que s’atribueix l’exclusiva de la salvació)  la qual cosa portarà el patriarca Ribera a prohibir l’administració de la Eucaristía als moriscs i fundar en 1604 el Col·legi del Corpus Christi per a honra del Santíssim Sagrament.


Quan Jaume I conquesta les nostres terres, s’estableix una coexistència, però la situació arriba a tal extrem que, tancades totes les eixides possibles perquè funcione aquesta coexistència, la societat cristiana vella imposarà una obligació igualada no sols religiosa, sinó cultural en sentit ampli. Però al mateix temps la intransigència la portarà a no voler fondre’s amb l’altre (morisc, jueu…) a qui s’obliga a identificar-se plenament amb les pautes culturals dels cristians vells, alhora que se’l rebutja pel seu origen distint i infamat. El problema morisc es desplega en aquest marc contradictori i la solució quedarà condicionada per aquest: pretendre una uniformitat exterior, però sense assimilació plena de la casta estranya.


Al principi hi ha una postura conciliadora, que partint de la falta d’instrucció religiosa del morisc, per efecte de la conversió precipitada i obligada, creu que ha d’evitar-se una pressió excessiva, recorrent a la instrucció, que ha de fer-se amb benevolència, recorrent a predicadors amb coneixement de l’àrab i dotant prou la xarxa parroquial.

Partidaris d’aquesta postura seran bàsicament les Corts, abonades pels senyors feudals, que volen ajudar els seus serfs moriscs. Se sol·licita la inhibició del Sant Ofici, de manera que aquesta primera època de conciliació es caracteritza per la consecució d’un modus vivendi entre ambdues comunitats.


A mesura que es fa palesa la resistència cultural morisca a la conversió real, sorgeix una postura intransigent, que es va imposant en amplis sectors del clero catòlic. Per a aquest sector, el morisc, apòstata recalcitrant, ha de ser doblegat per la força. En aquesta línia se situarà el virrei i arquebisbe Juan de Ribera, el dominic pare Bleda (d’Algemesí) o el bisbe de Sogorb, Martín de Salvatierra, que és el més radical, i pretén l’extermini dels moriscs.

Entre ambdues postures triomfa la moderada, que propugna l’aplicació suavitzada i selectiva de la repressió que afectaria les principals cerimònies musulmanes, però que es va estenent a aspectes culturals com la llengua o el vestit. Es controla el clero parroquial en administració i comportament, es pressiona els senyors perquè afavorisquen la instrucció dels seus vassalls i es neguen a encobrir les pràctiques musulmanes, alhora que no se’ls aclapare amb unes càrregues impositives excessives pel que fa al seu origen musulmà. S’intentarà formar i enviar clero idoni per a l’evangelització de les parròquies de moriscos. Les mateixes Corts, el 1564, reconeixen que les parròquies «estan dotades les dites esglésies de molta pauperetat e misèria» i que falten, per tant «rectors idòneos, de bona vida i exemple».

El morisc està quasi totalment sotmés al senyoriu. És aquesta una situació heretada de l’etapa mudèjar, els orígens de la qual no són coneguts. L’explotació econòmica de l’àmplia minoria d’origen musulmà es du a terme a través del mecanisme del senyoriu, no en benefici de tota la societat cristiana vella, sinó d’una minoria reduïda d’aquesta. Es tracta de 130 senyors, laics majoritàriament, amos de llocs de moriscs («senyors de llocs»). A més d’aquest grup, n’hi ha un altre de més ampli de «senyors directes» que, titulars del domini directe de la terra usufructuaren les terres treballades pels moriscs, En altres paraules, hi ha un senyor jurisdiccional, a qui es paga un impost, i propietaris de terres que les «arrenden» als moriscs, que són els que realment les treballen.


En vespres de l’expulsió hi havia cinc senyors: el duc de Gandia, el de Sogorb, el duc de Maqueda —marqués d’Elx—, el marqués de Guadalest i Pere Centelles de Borja, que amb jurisdicció cadascun sobre més de mil cases, tenien baix el seu domini més del trenta per cent del total de la població musulmana.


La postura es va endurint respecte als moriscs, de manera que regnant Felip III i sent virrei de València Juan de Ribera, es procedeix el 1609 a dictar una ordre d’expulsió que deixa despoblats nombrosos nuclis i sense conrreu les terres, fet que comporta la ruïna per als senyors feudals.


Segons Garcia Cárcel, la majoria dels moriscs valencians processats per la Inquisició ignoraven la doctrina cristiana, i no sabien tan sols senyar-se. Molt pocs havien arribat a aprendre el Parenostre i l’Avemaria, i en efecte, el coneixement elemental de les oracions serà considerat un test moltes vegades.

Els esdeveniments principals de la vida, com el naixement, el matrimoni o la mort s’acompanyaven de celebracions en què és difícil distingir els aspectes socials, propis d’uns costums tradicionals, i els religiosos. Cerimònies que, a més, se superposaven a les cristianes en cas de no poder evitar-les.

Els moriscs afirmaven que «no esdevindrien cristians encara que “els tallaren amb unes tisores i els feren a trossos”, i és que en el fons el morisc opinava «que la llei de moros era millor que la dels cristians».

Per aixó, davant d’aquesta resistència morisca, els cristians vells reaccionen amb els estatuts de neteja de sang i amb l’establiment de la Inquisició.

Entre els anys posteriors a la conquesta (1239) i l’expulsió dels moriscos (1609), s’intenta que aquests s’integren, però atesa la seua idiosincràsia, la seua formació i el seu caràcter i la seua pertinença a l’islam, que com hem dit, és una religió i, a més, una manera de ser, serà pràcticament impossible.



Els moriscs aconsegueixen moltes vegades accedir a la propietat de les terres i el senyor obté rendes d’una multiplicitat de petites explotacions agrícoles, amb una intervenció en la producció pràcticament nul·la, llevat de l’activitat sucrera dels Borja a Gandia o dels frares de la Valldigna. El seu paper, per tant, és el de mer perceptor de rendes, gràcies al suport jurídic amb què compta.


A més de les rendes agràries, el senyor en percep unes altres per exercici de jurisdicció que graven tots els drets bassics del senyoriu. Els impostos (censos), poden ser en espècie o en diners i també percep rendes dels forns, les botigues, els molins, les aïnes, les carnisseries… (regalies).

L’època de tolerància amb els moriscs i la seua cultura/religió que hi ha durant el regnat de Carles I, continua amb un període d’intransigència marcat pel regnat del seu fill Felip II, que al seu torn coincideix amb la clausura del concili de Trento. Cal convertir-se o anar-se’n.

La política d’expulsió no es durà a terme fins al regnat de Felip III i el seu virrei a València l’arquebisbe Juan de Ribera, i provocarà despoblament, fet que obligarà a pal·liar en la mesura en què es puga el desastre ocasionat amb el dictat i la concessió de CARTES POBLES. 


El problema existent en la societat valenciana quant a l’enfrontament entre els cristians vells i els moriscs, s’intenta solucionar amb l’expulsió d’aquests últims, amb la pretensió d’aconseguir la unitat en la fe, encara que aquesta actuació va suposar el desastre per a tota l’economia valenciana.

La mà d’obra dòcil i barata, subjugada, atemorida i espremuda per les classes dominants, desapareix de l’escena, almenys en gran percentatge, perquè no oblidem que no tots els moriscs van ser expulsats i que alguns s’hi van quedar sota la disfressa de falsos conversos. No obstant això, van minvar les rendes dels senyors feudals, igual que les rendes de l’Església, (que al seu torn percebia el delme), en la mateixa proporció en què havia disminuït la població.

Els expulsats eren majoritàriament els que duien a terme les feines més pesades, com l’agricultura, la ramaderia i la construcció, per això va haver-hi un gran declivi en l’economia, que es va tractar de resoldre mitjançant repoblacions amb cristians vinguts d’altres llocs, que a canvi rebien propietats i exempcions temporals d’impostos, encara que desprès els “apretaren de contes”

Aquests repobladors no tenien per desgràcia la saviesa ni experiència dels expulsats, ni tampoc la seua docilitat, fet que va causar un declivi econòmic que va tardar molt a normalitzar-se.


Aquella   «neteja ètnica»   ens va resultar molt cara.


Recordem amb tristor aquell fet, en què van expulsar persones tan valencianes com nosaltres, el IV centenari del qual es va complir  l’any 2009.


Eduardo Miedes Ribera