miércoles, 11 de noviembre de 2020

032.- GAVARDA. NECESSITATS I DEVOCIONS







En estos dies d’aïllament, el cap no para de pegar voltes, i com -encara que NO sóc historiador” de professió - m’agraden els temes relacionats amb els temps passats,  se’m va ocórrer pensar com hagueren enfocat el tema de les PANDÈMIES  els gavardins d’altres èpoques.
No vull  entrar en el dilema Ciència-Religió.  Personalment, crec que es complementen.

Quan jo era xiquet, els meus iaios (l'u naisgué el 1882 i l’altre el 1888), em contaven que hi hagué una  pandèmia de còlera, i pels carrers anava un carro i un burro per arreplegar als difunts, que els soterraven en una fossa comuna.  Es feren processons, rogatives i promeses.

Llevat de blanquejar les parets de les vivendes, amb calç, l’aillament de persones,  i penjar manolls de baladre a les parets per a evitar els polls i altres insectes,  no hi havía més, almenys als coneixements sanitaris espanyols,      
                                                                                              
Ben cert és que el Dr. Jaume Ferràn i Clua , tragué una vacuna contra esta malaltía, que tingué molt d’èxit, especialment a la ciutat d’Alzira on li dedicaren un Carrer; poca cosa si llegim els avatars que tingué que passar per el desconeixement científic de les autoritats sanitaries espanyoles.d’aquella época.

Als anys 1918-1920, es desenvolupà l’anomenada “Grip espanyola”, una altra pandèmia que d’espanyola tenía ben poc. A Espanya, rogatives, processons i promesses .

Com va respondre Gavarda davant d’aquelles situacions.?
Respecte a Gavarda, no hi ha res escrit, i en el que ens podem basar és en el testimoni oral de l’anterior Cronista Oficial de Gavarda, que em contà que en l’epidèmia de Còlera, a la gent li passà com a la dels altres pobles : “al que li tocava, regava”; carro i burro i a la fossa.

Contava Kike (Enrique Benavent Benavent), que son pare, -secretari de l’Ajuntament, molt aficionat a temes històrics, (el mateix que li passa a qui vos escriu), li deia que la fossa per a soterrar estava junt a l’Església.  Probablement siga veritat.
Davant l’atac de les pandèmies les persones responen en consonància a la seua formació.
No hem de menysprenyar als nostres avantpassats perquè respongueren amb solucions religioses, pensant que eren castics de Déu, a alló que eren comportaments de la Natura, y obraren correctament, perqué no es coneixía una altra cosa.


LES  DEVOCIONS  I  ELS  PATRONATGES

Probablement quan els soldats de Jaume I, arribaren al lloc de Gavarda. “arrasaren” amb el menjar,  atemoriren  les persones que subsistien allí i “disfrutaren d’alguna fruita tèndra”
 Prengueren posessió i deixaren un “retaule” (una fusta amb  una  imatge pintada de la Verge). Gavarda va ser catalogada com a baronia, depenent per a tot i adjunta a la d’Alcosser (més ben situada i molt més poblada).
Sabem que en temps de Sant Joan de Ribera, Virrei i Arquebisbe de València “desmembrà” (independitzà)  de  la  Parròquia de Sta. Caterina d’Alzira, a  les  Parròquies d’Alcosser -St. Joan Baptiste - i la “sufragani” de Gavarda,  que  ja en  el  document  d’emancipació porta com a titular a St. Antoni Abat.
Son anys decisius perqué Joan de Ribera concentrava en les seues mans el poder polític i el religiós. Durant el període de Virrei-Arquebisbe, feu quasi tres mil visites a les Parròquies. Controlava que foren batejats tots els pobladors dels seus territoris , encara que… després els moros seguien fent la seua vida i costums.

El 1609 aconsegueix de Felip III rei d’Espanya, l’expulsió dels moriscos i Gavarda queda despoblada.

 L’any 1611 per Carta Pobla- otorgada -pel mateix Felip III- Gavarda es repoblada per famílies cristianes i aquí començà l’etapa de veneració a Sant Antoni de Gavarda.
L’Economía valenciana en aquells anys es basava en l’agricultura (conrreus d’oli, blat . vinyes i hortalisses ), l’enviament de troncs d’arbres pel Xúquer  -activitat que davant la manca de camins feien necessaris els rius i els “camins de sirga”,  com a mitjà de trasport- i la Ramadería.
Amb la “TRASUMÀNCIA”, el bestiar menut (ovelles) i el gros (bous), tant el de fòra com el del poble, baixaven a buscar què menjar i beure i es trobaven un paratge singular. Per l’entrada del Nucli Antic, venint d’Antella, el que avui rep el nom de carrer Ramón i Cajal,  -on es trobava el “CORRALOT” - seguint per la Plaça Major i Carrer Major a buscar els plans del Xùquer on es criava tota classe de brossa com era la sisca, senills,  gram,  canyota,  bova (o boga),  xufa, créixens (que agraden molt als ànecs)…
Com tots sabem aSant Antoni Abat es el protector “dels animals” i per això la popularitat del Sant de Gavarda i dels seus gojos. Com els bestiars passaven per la porta de l’església, se li demanava protecció i el SANT DE GAVARDA ES FEU POPULAR.
Vull puntualitzar que a més del bestiar d’altres llocs, estava el del poble, i aquí hem de distingir entre el d’un propietari adinerat, (amo de “el Corralot i de el que hui és Finca La Paloma”) que tenía un ramat prou nombrós, i un ramat de menys animalets  format per alguna ovella o cabra  que algunes cases podíen permetre tindre, pel seu abastiment de llet. El pastor anava per les cases, els arreplegava, els portava tot el dia a llocs on menjaven i bevíen i de vesprada els tonava a la seua casa. L’anomenat pastor cobrava en espècie (ous, verdura, arrós, blat…) i no ens hem d’estranyar, ja que estàvem en una economia d’autoabastiment.
La casa que podia també tenía unes gallines, ànecs, conills i de vegades un porc,  tot al corral de la vivenda. Així s’aconseguien ous i carn, però per a tindre eixe corral d’animalets i poderlos alimentar feia falta tindre un terrenyet on fer dacsa i hotalitsses.
En fí tot un mon que ens pareix llunyà pero que jo l’he conegut. NO hi havien neveres, i en aixó es comprenen moltes coses.


Mª Consuelo Galbis Escandell té un treball publicat a “ l’Asociació La Pebrella de Canals”, on detalla tots i cadascun dels acte de la festa. És molt interessant.
Ben cert és que el 16 de gener s’encenien fogueres i a l’endemà la Missa i el corresponent dinar.  Però fogueres moltes i xicotetes.
Com a conseqüència del Còlera, s’allunyaren els cementeris, que solien estar al voltant de les esglésies.

Sempre hem seguit la TRADICIÓ que és el conjunt de béns culturals que es transmeteixen de generació a generació dintre d’una comunitat.  Es tracta d’aquelles costums i manifestacions que cada societat considera valuoses i les manté per a què siguen depreses per les noves generacions, com a part indispensable del llegat cultural. La tradició es cosa que s’hereta i que forma part de la identitat. Unes generacions ho transmeteixen a les següents amb la finalitat que es conserven i perduren en el temps. El que passa es que cada NOVA GENERACIÓ, indrodueix canvis, arreglat al gust i època en què té lloc



ELS  SANTS  DE  LA  PEDRA

Hi hagué una festa que amb el pas dels anys ha caigut en l’oblit.
 Em referisc  a la que es feia en agraïment per les bones collites, als Sants Abdó i Senen “Els Sants de la Pedra”, patrons dels llauradors valencians. Era una festa  molt celebrada (i segon em va informar l’Acadèmic i Cronista -que fou de Gavarda-  En Salvador Martinez Pavía, tenia lloc el 30 de juliol, una vegada s’havia acabat amb l’arreplega del blat, amb la qual cosa, es podia menjar pa, fet extraodinari donades les penúries de l’época.
Quan acabá la Guerra Civil, la festa dels llauradors passà a fers-e (artificialment) a St,Isidre.
A poc a poc desaparegué la festa a St.Isidre que era costejada per la “Hermandad Sindical de Labradores y Ganaderos”, de la que esdevingué la “Camara Agraria”. D’esta festa ens queda com a record una imatge del sant al retaule de l’església del nucli antic.


SANT  ANTONI  DE  GAVARDA

No coneixem cap document que ens diga des de quan es venera com a patró  a Sant Antoni Abat,  “Cap d’Altar” a la Parròquia de Gavarda.
Se sap que amb més solemnitat que en els pobles del voltant, s’enceníen  fogueres i eren diverses. La tradició d’una sòla  foguera es molt posterior (1945). Ho sé, pel testimoni oral d’alguns que la instauraren quan foren festers, com José Benavent Chafer, Emilio Baldrés Benavent, José Pascual Artés, Romàn Alfonso Benavent, … i un grapat més (quinta de 1930-quita d’Arcadio).  Aquests joves decidiren fer una sola foguera i la plantaren en la plaça.
Aquella Plaça era irregular i fou reformada anys després quan erat alcalde Enrique Benavent Martinez , que suprimí “la presó” i eliminà la font pública.
La festa a St. Antoni era organitzada pels joves fadrins, deixant per als casats la de St. Vicent Ferrer
Els actes religiosos constituien el centre de la festivitat, La fe i creences de la societat en aquella època eren accentuades. La Missa, Processó i benedicció dels animals, en especial els de llaurança i carreteig,  constituïen el núcli festiu. A més a més dels actes esmentats, era tradició convidar a amics i familiars que vivien en altres poblacions i que aquestos a més de trasladar-se, pernoctaven a les cases dels anfitrions, ja que els mitjans de locomoció eren molt diferents dels actuals. Se’ls obsequiava amb dolços casolans i viandes extraordinàries (preparats amb animals de corral criats ex profes per aquestes ocasions ).  Al gener el fred i la humitat  són més sentits, i més en aquella època, ja que ni la roba ni les vivendes eren como las que hui tenim. El foc a l’hivern –únic mitjà de calefacció- era d’agraïr. Com que feia fred el vi no podia faltar i amb ell l’alegria. Si a aquest ambient li afegim la “Colla de guitarres i bandúrries” que havia al poble, s’aconsegueix l’ambient festiu del veïnat. Res que afegir als “gojos” a St. Antoni de Gavarda, que feu un miracle en Antella”…  tan conegudes a l’Espanya i al mon sencer.

Que jo sàpia, no hi ha cap document que “nomene” com a Patró a Sant Antoni de Gavarda,  però puc dir que a molts punts d’Espanya, quan et pregunten d’on eres i contestes que de Gavarda,  l’interlocutor sol afetgir ; Ah! , El del miracle d’Antella !.


FESTA  I  DEVOCIÓ  A  SANT  VICENT  FERRER

A principis del segle XIX els canvis que porta la Constitució del 1812, té com a conseqüència migracions des de fora i dintre de l’actual Comunitat Valenciana, ja que les persones “ ja no estan obligades” a residir on “el seu senyor feudal vulga”, poden triar on anar per a obtindre la seua subsistència.

Par  ACLARIR  PERÒ  NO  COMPLICAR  massa aquesta narració,  diré que a Gavarda vivía una senyora de nom Mª Antonia Requena García, qu’es casà amb José Martinez Garrido, nascut a Aiacor (1789 – 1842)). D’aquest matrimoni -sòn descendents un 90 % de la població de Gavarda-,   nasqueren cinc fills :

1.- José-Antonio Martinez Requena que casà amb Hilaria Domínguez y sols tingueren una filla: 
    Teresa Martinez Domínguez que casà amb Vicente Benavent Aranda (de Quatretonda)

2.- Maria-Dolores Martinez Requena, que’s casà amb Joaquín Benavent Mompó (també
     de Quatretonda y germà del pare del anterior)

3.- Salvador Martinez Requena, que’s casà en primeres noces amb Vicenta Guillem y en
    segones amb Conxa Moreno.

4.- Vicente-Marcelino Martinez Requena que’s casà amb Dorotea Isles Pons.

5.- Vicenta Mª Martinez Requena que’s casà amb Joaquín Corbí Baldrés.

Joaquín Benavent Mompó, (anomenat a la relació anterior) oriünd de Quatretonda, però que s’havía traslladat a viure a Enguera  (d’ahí el renom  “d’enguerinos”  que té esta rama dels Benavent), fou reclamat per un tio seu, germà de son pare que anà a viure a Alberic i es dedicà al comerç de cabaços (d’ahí el malnom de “cabaços” como se’ls coneix),  informant-li que a les muntanyes de Gavarda hi havia molt d’espart i d’excel.lent qualitat.

Joaquím vingué a viure a Gavarda i es casà amb  Mª Dolores Martinez Requena, matrimoni del que nasgueren  SET fills.

Per a trobar quines són les arrels de la Festa a Sant Vicent Ferrer, s’ha de remuntar a uns antecedents que poden qualificar-se d’anecdòtics, i encara que siga un poc “rotllo” hem d’exposar-los.

Joaquín, molt introduït al negoci de l’espart, feia arribar les seues manufactures a llocs tan llunyans com Catí i Morella, on per a l’obtenció de  l’oli   necessitaven estores d’espart. També subministrava sàries, cabaços, cordells, etc;  es a dir,   una verdadera indústria-artesana, que el portà a aconseguir un bon patrimoni.

Un dels gendres de Joaquín, Vicente Martinez Guillem que també tenia part al negoci, acompanyava als carros carrregats de les esmentades manufactures en el seu trasllat als llocs anomenats per a posteriorment passar a la seua venda. –Vigilava el negoci-

El viatge, on anaven una vintena de carros, s’havia de fer en dos o més etapes i el primer descans era a València. Arribats a l’hostal corresponent, es procedía en primer lloc a netexar i donar que menjar als animals de càrrega, i a continuació la mereicuda higiene i descans de les persones.
Prop de l’hostal al que pernoctaven hi havía una “casa d’empenyorament”, que a l’època eren prou freqüents, ja que quan es necessitaven diners, era allí on s’acudia, i prèvia entrega d’algún objecte de valor es percibía certa quantitat, per descontat inferior al valor que tenia la peça.  En l’esmentada casa de empenyorament, hi havien tota clase de mobles, utensilis i també imatges de sants, portats allí i possats a la venda com a  conseqüència de la “desamortizació de Mendizábal”. Allí veié Vicente Martinez Guillem una talla de  Sant Vicent, que   li cridà   l’atenció i… ja no l’oblidà.  

Continuà  el viatge, portant el gènere fins a Catí i Morella. Es va vendre tot, El viatge havia tingut un excel.lent resultat, tornant a casa , però pernoctant per etapes i als mateixos llocs i amb el mateix sistema que a l’anada. La diferència era que en lloc de peçes d’espart  tornaven amb diners.

A Vicente Martinez Guillem no el deixava el “cuquet” de la imatge del seu “Sant Vicent”, a la casa de empenyorament..

Quan portava el seu carro junt al seu cunyat Salvador Benavent Martinez, (casat amb Irene Tormo Pardo), quan anaven per Catarroja li contà al seu acompanyant quines eren les seues inquietuds, i decidiren tornar-sén a València per a comprar la imatge. Indicaren a la resta que seguiren camí cap a Gavarda. Ells se’n tornaren a València per a fer realitat el desig de Vicente Martinez Guillem. No solament compraren l’imatge de Sant Vicent, que anava dintre d’un armari, també adquiriren un Cristo, que amb aplegar al poble es possà a la capella del cementeri vell.

Amb la imatge de Sant Vicent a Gavarda, les festes es podien fer amb molta més solemnitat  que en altres pobles, i així començà a fer-se, costejant-les el propi Vicente Martinez Guillem mentre visgué.
Quan ell va faltar, les festes decaigueren poc a poc.

La societat anava canviant. Hi havien reivindicacions socials i l’Esglèsia perdia influència.
Amb l’arribada dels “fets del 1936”, es cremaren les imatges de la Església, a l’igual que en la resta dels pobles del voltant. Quan intentaren fer-ho amb el Sant Vicent, este no cremava i la gent senzilla pensaven en un miracle.  El que passava es que els hàbits eren de llana i esta tarda més en cremar. Com no volien perdre més temps, l’aporrejaren amb una maça de fusta de les que s’utilitzaven per a treballar l’espart…. i la desferen.

Un fet molt important va ser  aconseguir per Bula Pontificia el Patronage Canónic.

Xelo GALBIS ESCANDELL, va publicar un article en què posava de manifest la trovalla d’un document d’especial importància per a Gavarda.
Es tracta de la BULA PONTIFICIA en la que es proclama “PATRÓ CANÒNIC DE GAVARDA” a Sant Vicent Ferrer.  El document està signat pel Papa PIO XI
La NOTIFICACIÓ, que es la trovalla encontrada, està signada per l’Arquebisbe En Prudencio Melo Alcalde.
Les gestións es feren amb les influències de l’alcalde de Gavarda  Antonio Martí Roig; Metge  D. Ramón Trullenque Muñoz (fill de Carlet); del Rector En Vicent Cristòfol  i dels “cacaus” de Vicente Martinez Guillem.
I es que si vols que una paella isga bona, pos-ali …. de tot.   Aigua i sal la justeta.

Tot ha canviat i les processons a Sant Vicent ja no es fan com abans.
El 1973, quan jo la vaig presenciar per primera vegada, encara estava “el format antic”.
Sols anaven homes i a més de ciris, portaven “coets borratxos capats (sense bola)”, el que era un espectacle per a enfervoritzar als veÏns. Les dones que volien anar ho feien darrere de la banda de música, moltes vegades descalces, en compliment d’alguna promesa feta al Sant.


















ELS   SANTS  VICENT   I   ANTONI  DE GAVARDA  FEREN  UN ALTRE MIRACLE,
Perquè després d’haver expoliat  TOT l’Arxiu Parroquial, es trovà el document en el que
per   BULA  PONTIFICIA   es  declarà  “PATRÓ  CANÒNIC  de  GAVARDA   a  Sant   VICENT  FERRER”,   amb  data 26 de febrer de  1926 .

                                                                                              Eduardo Miedes-Ribera
                                                                                                Cronista Oficial   de  GAVARDA